18. juni 2021

Lillestrøm kommune – en pionér på behovsstyrt renhold 

– Behovsstyrt renhold betyr at vi rengjør der det er behov for renhold. Ikke etter fastsatte frekvenser og dager. Sensorer hjelper oss å styre bemanningen riktig ut ifra bruken av bygget. Dette innebærer at vi får tid til å prioritere andre renholdsoppgaver det er behov for. Behovsstyrt renhold handler ikke bare om å spare ressurser, men hvordan opprettholde god kvalitet samtidig som vi skal bli mer effektive, sier Tone Dalbo Nygaard, rådgiver i Internservice, Kommunalområde Eiendom i Lillestrøm kommune.

 

Lillestrøm kommune har ansvar for renhold i 26 barnehager og 28 skoler, i tillegg til en rekke andre kommunale bygg. Kommunen har lenge dratt nytte av teknologi og nye løsninger, og bruker derfor roboter og sensorstøtte for å kvalitetssikre renholdet.

 

 

 

– Våre renholdere bruker roboter som assistent, og så langt har det fungert veldig bra, bekrefter Vibeke Karlsen, seksjonsleder for en avdeling som har ansvar for renhold i skoler og barnehager i kommunen.

 

Drar nytte av teknologi og forbedrer kvaliteten på renhold

I Lillestrøm kommune har de benyttet seg av teknologi og sensorstøtte i flere år. Med sensorer blant annet i matter, dører og dispensere i noen utvalgte bygg, trenger renholderne kun å fylle på, eller rengjøre når det er behov.

Tradisjonelt renhold er bygget opp på den måten at man skal utføre oppgaver etter en viss frekvens, uavhengig om behovet er der eller ikke. Vi jobber rett og slett smartere, slik at vi kan holde kvaliteten på renholdet etter den standarden som vi skal.

 

Tidligere var det vanlig å gjennomføre rengjøring til faste tidspunkter med faste intervaller. Teknologien har åpnet nye muligheter for behovsstyrt renhold. Fremveksten av sammenkoblede enheter og utstyr som er i stand til å generere data og kommunisere med hverandre over internett («tingenes internett», IoT), gir renholdsmedarbeidere tilgang til helt ny informasjon og innsikt om bruksmønstre, renholdsrutiner og produktforbruk.

Tone Dalbo Nygaard

– Det fine med sensorer er at de gir deg fakta. Det er en ting å tro, men det er en annen ting å vite, og det får du vist med sensorer, sier Dalbo Nygaard.

 

Behovsstyrt renhold med sensorikk og roboter som assistenter

Dalbo Nygaard eksemplifiserer med dørtellerne som blant annet er installert i Rådhuset i Lillestrøm. Ved hjelp av disse er det mulig å se hvor mye en gitt etasje eller rom har vært i bruk, og styre renholdet deretter.

– Et møterom som ikke har vært i bruk en dag, er det ingen vits å rengjøre. Mens de dagene det har vært 200 stykker der, er det kanskje behov for renhold flere ganger. Sensorene gir oss denne innsikten, og det har vi dratt veldig nytte av, sier Nygaard.

 

 

Ved å installere sensorer på toalettene, har rådhuset blant annet spart flerfoldige meter med do- og tørkepapir.

– Året før sensorene ble installert, viser statistikken at det gikk med 500.000 meter dopapir og 220.000 meter tørkepapir. Nå er forbruket halvert. Dette er bra både kostnadsmessig og bærekraftsmessig, opplyser Dalbo Nygaard. Mer om dette kan du lese her.

 

I tillegg til sensorene har Lillestrøm kommune også tatt i bruk roboter i sitt renholdsarbeid. I de store idrettshallene er det for eksempel robotene som vasker gulv, slik at renholderne kan prioritere garderober, dusjer og andre ting som tar lengre tid. På skoler og i barnehager er det robotene som støvsuger.

– Disse robotene ligner på de støvsuger-robotene folk har hjemme hos seg selv. Våre renholdere har en sånn på tralla si, og setter den ned på gulvet der det er behov. De viser seg å være en nyttig og effektiv assistent for våre renholdere, sier Karlsen.

 

Renholdssoner – en del av behovsstyrt renhold

Lillestrøm kommune har benyttet seg av konseptet Renholdssoner i drøye 15 år. Renholdssoner er et mattesystem, utviklet i samarbeid med Norges astma- og allergiforbund, som stopper, begrenser og fjerner smuss og fuktighet. Dette bidrar til renere lokaler og et bedre innemiljø, ved at skitt ikke trekker inn i bygget og danner usunt støv.

Les gjerne mer om digitalisert renhold og støv i denne saken.

 

 

– I Lillestrøm kommune har vi mange skoler og barnehager der unger trekker inn mye skitt og søle. Renholdssoner stopper mye av dette, og tilbakemeldingene vi får fra brukerne av bygget er positive, sier Karlsen.

Nå har kommunen også startet et utprøvingsprosjekt, der de kobler sensorer til mattesystemet. Når systemet styres digitalt, kan det gi det gi informasjon om følgende:

 

  • Utført renhold og driftstid på hver renholdssone
  • Portal som viser lokasjon av bygget og renholdssonene i bygget
  • Varsler til leder/renholdere om renholdssonen trenger ettersyn og renhold

 

– Vi har sensorer i alle våre teppebankere. På den måten kan vi se om sonene vi har blir støvsugd nok, slik at systemet fungerer etter intensjonen. Sensorene har hjulpet oss mye sånn sett, mener Karlsen, og legger til at hun er glad for at hun nå kan overvåke kvaliteten på renholdet fra en dataskjerm i motsetning til å dra ut å sjekke fysisk.

Ved å bruke data fra den kontinuerlige loggingen, vil det også være lett å finne avvik og forbedringspotensial for renholdere og ledere. Det gjør det også enklere å flytte ressurser og omprioritere renholdet av lokaler og steder hvis det skulle bli nødvendig.

 

– Sensorene er et godt verktøy for å få mest mulig ut av behovsrettet renhold. Du får tid til å prioritere andre oppgaver som for eksempel ta støv på høye flater, vinduspuss og hovedrenhold, sier Dalbo Nygaard.

Det hjelper også å vite at renholdet oppfyller de standarder som gitt, og på den måten sikrer et bedre inneklima.

– Inneklima handler tross alt helsa til de som er i lokalene, Dalbo Nygaard.

 

 

Interessert i å lære mer? Ta kontakt for gratis rådgivning og gjennomgang

Book demo

N3 har utviklet og eier varemerkene Renholdssoner, N3zones og N3smart. Som markedsleder med over 25 års erfaring gjør vi det vi kan best; Å stoppe mest mulig smuss og fuktighet.

Personvernerklæring

Policy for bærekraftig forretningspraksis

Retningslinjer for leverandører

Telefon: 02131 kundeservice@n3.no